Societatea de consum

Societatea de consum a aparut ca si concept plecand de la premisa ca omul cu cat va produce mai mult, cu atat consumul va fi stimulat sa creasca. La baza acestui mod de viata a stat previziunea ca urmeaza sa traim vremuri in care comunicarea va ocupa un loc important in toata aceasta ecuatie.

In dezvoltarea acestui model economic probabil ca au existat teorii apropiate de un astfel de concept, dar forma care s-a concretizat a inceput sa se contureze in perioada de dupa anii 1960. Pe masura ce mass-media devenea un pion important in dezvoltarea societatilor existente, s-a costatat ca omul in mod natural are tendinta sa consume tot mai mult.

O serie de profesori de sociologie, psihologie si filosofie au dezbatut ani la randul problema urmatorului pas in ceea ce priveste „Societatea viitorului”. S-a lucrat cu teorii in plan real si ireal, luand in calcul si situatiile economice din diverse spatii geografice. Era clar ca productia controlata ajunsese intr-un punct ce aducea un deserviciu maselor. Pana si cele mai incapatanate sisteme politice in timp au ajuns la concluzia ca omul ca si fiinta a evoluat dintr-un consumator ponderat intr-unul care cauta sa-si imbunatateasca stilul de viata de pana in prezent. Pe masura ce patura de mijloc capata o voce puternica in piata, economia nu mai putea sa bata pasul pe loc. Chiar si-n ultima vreme se observa o relaxare de politica economica in tari care erau rigide in a accepta ca societatea lor are nevoie de cresterea consumului.

Dezvoltarea burselor si aparitia unui sistem bancar sofisticat a permis celor care nu-si permiteau consumul sa-si amaneteze viitorul pentru a se bucura de o oaza de confort. Astfel ca omul a inceput sa-si amaneteze castigurile viitoare pentru un punct in plus de consum. Vorbim aici de credit. In ultima vreme creditul este infierat in discursurile publice pentru ca a degenerat in lacomia celor care le dezvolta, dar baza lui de plecare a fost una sanatoasa. Probabil ca urmeaza sa se dezvolte alte sisteme economice care sa preintampine caderile majore.

Societatea de consum asa cum o stim a fost sprijinita si de o dezvoltare tehnologica semnificativa pe toate planurile, cu precadere in zona de tehnologie a informatiei si modul ei de a se propaga. In fruntea listei putem mentiona aparitia calculatorului utilizat in mediul casnic, dar si-n sfera muncii pe care o desfasuram. In prezent scriu acest articol de pe un laptop, tehnologie ce imi permite mobilitate si rapiditate in a rezolva diverse actiuni fara a fi dependent de un birou static.

Aproape ca putem spune ca societatea de consum a aparut in mod natural si spontan datorita nevoii umanitatii de a evolua. O fortare a productiei a determinat aparitia a cat mai multe patente intr-un domeniu sau altul si evolutia prin competitie. Fiecare producator a descoperit si remediat probleme si erori, avand ca scop final oferirea unui produs competitiv pe piata lui. Cumparatorul prin pofta lui de consum marita a pus in miscare un motor al evolutiei de care nu ne putem dezice.

Fiind de profesie economist pot spune clar si raspicat ca societatea de consum a fost un rau necesar pentru evolutia noastra. In momentul in care am pasit in cadrul universitar economic veneam dintr-un mediu de dezvoltare preponderent socialist si mi-a fost greu sa inteleg si sa accept o astfel de gandire. In timp cand lucrurile mi-au fost explicate pe indelete de profesionisti am inceput sa intrevad realitatea dintr-un plan ce parea doar o utopie nascuta din dorinta de a controla masele.

Singurul element care a determinat o functionare constanta a societatii de consum a fost hazardul moral. Riscul moral. In prezent consumul este in criza pentru ca s-au practica interventii la nivel de politica monetara ce a determinat un comportament economic iresponsabil. Practic fiecare trebuie sa-si calculeze cat este dispus sa riste in prezent stiind ca in viitor au de platit o suma de bani. Nu poti continua sa joci la ruleta sperand ca vei castiga premiul cel mare ce-ti va acoperi pierderea prezenta.

Comments

comments

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.


*