Vasiliscul si Aspida prin veacul de vorbe si cantece

Aspidasivalics - Vasiliscul si Aspida prin veacul de vorbe si canteceDespre Vasiliscul si Aspida am auzit pentru prima data in cantecele celor de Phoenix. Taica-miu fiind un mare fan mereu si mereu in petrecerile sale avea grija sa puna vinilul cu Phoenix si al lor Cantofabule. Ma jucam si ascultam, ca deh eu eram doar un copil. Numele ciudate pe care le auzeam mi se pareau hilare. Vasiliscul ma gandeam ca era un Vasilica din vremuri de demult ceva luptator si Aspida suna ca Aspazia un nume ciudat de femeie de care auzisem pe la tara in copilarie. N-am dat importanta prea mare doar ca ma distrau numele si modul in care comeseni de la petrecerile tatalui meu se schinomoseau cantand odata cu cei de la Phoenix. Cine ar fi crezut copil fiind o sa ma stramb si eu in fel si chip cantand acelasi Vasilisc si Aspida in adolescenta si mult mai tarziu in viata de adult. Nebanuite sunt caile Domnului. Dar hai ca nu de amintirile din copilaria am inceput sa va spun eu aici.

Inainte de toate sa dam Cezarului ce e al Cezarului si sa va las aici melodia celor de la Phoenix pentru exemplificare. Cand o ascultati sa cantati si voi cu ei chiar daca sunteti la birou! Hai auditie placuta si dupa ce o ascultati sa cititi mai departe povestea celor doua personaje mitologice prin veacul istoriei. Ca nu Phoenix le-au inventat, ei doar i-au cantat.

Am revenit dupa o repriza de cantat singur ca un nebun in birou.

Vasiliscul si Aspida asta nu sunt chiar asa cum credem noi. Povestea vasiliscului (cum a ajuns la noi ca el de fapt este un basiliskos adica mic rege) este ca acesta este imparatul tuturor taratoarelor care are capacitatea de a se deplasa fara a se tara pe jos, acesta inaintand cu capul sus aidoma unui rege. Pe cap purta o coroana si provoca moartea prin privire si respiratie. povestile sunt multe si le puteti citi pe wikipedia ce a nascocit mintea omului legat de aceasta fiinta mitologica.

Aspida in schimb pare femininul raului in reprezentarea mitologica. Este tot o reptila legendara si otrovitoare,  de care in textele mitologice romanesti o mai gasim si sub denumirea de naparca. Termenul de aspida vine din antichitatea clasica si reprezenta un sarpe extrem de veninos. Multi dintre cei care au studiat considera ca textele istorice fac vorbire probabil de cobra indiana (naja naja). Aceasta este deosebit de apropiata ca mod de trairea cu ceea ce s-a atribuit acestei aspide in mitologie. Se pare ca aspida a devenit in trecut simbolul casei regale din Egiptul Antic. Muscatura ei era o metoda de executie a criminalelor în perioada greco-romana. De aici deductia ca e femininul vasiliscului.

Daca vreti o exemplificare a celor doua personaje mitologice pare a fi o traspunere a energiei Ying si Yang sub forma de reptile si apropiat de ceea ce in cultura celor care se ocupa cu studiul si dezvoltarea energiilor numesc sarpe kundalini. Zic si eu, nu trageti in pianist! Nu are studii canta mai mult dupa ureche.

Revin la melodia celor de la Phoenix pe versuri de Serban Foarta si Andrei Ujica:

Versuri Phoenix – Vasiliscul şi aspida

Mult te rog, îţi fac ispită,
Vrednic fabulist.
Zi-mi ceva de o Aspidă
Şi de-un Vasilisc.
Inima-i răzbită, sufletul ucis,
De colţi de Aspidă, ochi de Vasilisc.

Şarpe, şerpeşte,
Cu solzi ca de peşte,
Râul şerpuieşte.
Şi-n apa pârâului,
Umbra spinărăului,
A şarpelui răului.

Pira, pira, nu pieri şarpe,
Pira, pira, nu-nţeapa şarpe
Cu un cap, cu două,
Cu nouă zeci şi nouă!

In râu că-mi intra,
Pân’ la brâu intra,
Şarpe nu era,
Nici năpârca rea,
Nu era nici hidră-n,
Apă de-mi intra.

Era mare Vasilisca,
Trup avand de odaliscă
Şi privire care iscă,
Patemă ce vatemă!
Şi face din om neom.

Ieşi deochi
Dintre ochi,
Ochii cei vătămători
Şi de foc săgetători
Învăliţi să fie cu fireaguri albe
Să nu mai priveasca la obraze dalbe.

Sursa versuri.ro

 

Incep si-mi dau seama ca conferintele lui Ovidiu Dragos Argesanu legat de dragoni are acoperire si „face sens” cum mai zic analfabeti functionali pe la TV. De ce lucrurile pe care el le descrie in tot ceea ce vorbeste despre dragoni?! Pai trecutul nostru vad ca este legat de discutii in jurul unor reptile mitlogice. Daca dragonii de fapt chiar exista si coexista in noi sub forma spirituala. Adica admitem teoriile dimensiunilor paralele, dar nu putem sa admitem ca omul este un sistem care este impresionat in viata pe care o are de atitudinea si dorintele unor dragoni sub forma spirituala. Si daca aspidele si vasilisci acestia cantati de Phoenix sa nu stea la baza comportamentului anumitor persoane din viata urbei sau chiar din viata fiecaruia dintre noi. Sa nu uitam ca probabil ca in orice societate si acestia au ierarhii prin care vin sub o forma sau alta. Cei puternici merg pe capul unor vatafi de popor si cei slabi si mici merg in egoismul celor mici din viata de zi cu zi. Nebaunite sunt caile spiritelor!

Asadar sa revenim la aspida si vasiliscul despre care am inceput sa povestim intr-un inceput. Am crezut ca totul e gatat in muzica, versuri si carti despre mitologie precum ENCICLOPEDIA ZMEILOR a lui Mircea Cartarescu. Dar nu este!

 

Soc si groaza! Am descoperit recent in timp ce rasfoiam Psaltirea ca apar aceste doua personaje si zugravite in Psalmul 90:

Psalmul 90
1. Cel ce locuieşte în ajutorul Celui Preaînalt, întru acoperământul Dumnezeului cerului se va sălăşlui.
2. Va zice Domnului: „Sprijinitorul meu eşti şi scăparea mea; Dumnezeul meu, voi nădăjdui spre Dânsul”.
3. Că El te va izbăvi din cursa vânătorilor şi de cuvântul tulburător.
4. Cu spatele te va umbri pe tine şi sub aripile Lui vei nădăjdui; ca o armă te va înconjura adevărul Lui.
5. Nu te vei teme de frica de noapte, de săgeata ce zboară ziua,
6. De lucrul ce umblă în întuneric, de molima ce bântuie întru amiază.
7. Cădea-vor dinspre latura ta o mie şi zece mii de-a dreapta ta, dar de tine nu se vor apropia.
8. Însă cu ochii tăi vei privi şi răsplătirea păcătoşilor vei vedea.
9. Pentru că pe Domnul, nădejdea mea, pe Cel Preaînalt L-ai pus scăpare ţie.
10. Nu vor veni către tine rele şi bătaie nu se va apropia de locaşul tău.
11. Că îngerilor Săi va porunci pentru tine ca să te păzească în toate căile tale.
12. Pe mâini te vor înălţa ca nu cumva să împiedici de piatră piciorul tău.
13. Peste aspidă şi vasilisc vei păşi şi vei călca peste leu şi peste balaur.
14. „Că spre Mine a nădăjduit şi-l voi izbăvi pe el, zice Domnul; îl voi acoperi pe el că a cunoscut numele Meu.
15. Striga-va către Mine şi-l voi auzi pe el; cu dânsul sunt în necaz şi-l voi scoate pe el şi-l voi slăvi.
16. Cu lungime de zile îl voi umple pe el, şi-i voi arăta lui mântuirea Mea”.

Sursa bibliortodoxa.ro

Inteleg din ce mai citesc pe ici si colo despre acest psalm ca este o rugaciune a Imparatului David care are o putere extraordinar de mare impotriva duhurilor celor rele. Este o rugaciune a celor care se lupta cu frica si necazurile.

Si iata cum un biet cantec pe care batranii mei l-ar fi catalogat drept dracesc m-au purtat prin viata catre cele sfinte ale Domnului in care ei credeau cu tarie. Drumul catre cele sfinte trece de multe ori prin incercari si povesti ale raului pentru a face mai puternica ridicarea si asezarea omului in locul in care ii este harazit sa fie. Uneori trebuie sa ispasim lucruri pe care le-am mai facut in trecut conform teoriei karmei si mai apoi sa ne ridicam la cele care sunt scrise Omului. Trebuie sa plecam in lume cu jumatate de avere pentru a gasi intelepciunea de a ne intoarce acasa cu experienta legata de viata si bucuria de a o trai.

Dincolo de povesti mitologice si scrieri biblice raman niste personaje care au lasat o amprenta puternica in constiinta noastra.

Pira, pira, nu pieri şarpe,
Pira, pira, nu-nţeapa şarpe
Cu un cap, cu două,
Cu nouă zeci şi nouă!

Comments

comments

Niciun comentariu

(Required)
(Required, will not be published)